Conopidă gratinată

Atunci când gătesc ceva, cel mai adesea ma inspiră legumele de sezon pe care le vad în piață. Este recomandat să mâncam legume de sezon deoarece sunt de proveniență locală, sunt culese mai recent și sunt proaspete. Legumele și fructele mai exotice sau cele din extrasezon sunt aduse cel mai frecvent de la distanțe mari, ceea ce înseamnă că pot să fie tratate cu diferite substanțe pentru a fii conservate, sau sunt culese înainte de a fii coapte, ceea ce duce la o reducere a cantității de nutrienți dar și o diminuare a gustului legumelor.

Conopida se găsește din belșug în piețe în această perioadă. Dacă mergeți la piața, puteți să găsiți conopidă românească la un preț mult mai mic decât în supermarket, conopida din piața fiind cam de trei ori mai ieftină decât cea din supermarket.

Pe lângă un gust plăcut, conopida s-a dovedit a fii foarte benefică pentru sănătate deoarece conține o cantitate mare de nutrienți. Conține vitamine, minerale și fitonutrienți cum ar fii: vitamina C, vitamina K, antioxidanți, fosor. În plus, conopida are fibre care ajută la îmbunătățirea digestiei sau acid folic care este util la regenerarea țesuturilor. Nu conține grăsimi și colesterol, ceea ce o face foarte bună și în curele de slăbire. În bucătărie, conopida se poate consuma atât coaptă, fiartă, prăjită cât și crudă. Ideal ar fi să fie consumată crudă, însă nu este pe gustul tuturor așa că se poate fierbe, coace sau praji, însă nu atât de mult încât să îsi piardă nutrienții.

Există diferite rețete de mâncăruri cu conopidă, iar pentru un gust mai aparte putem să fim creativi cu ingredientele și condimentele, conopida mergând bine cu: cimbru, tarhon, busuioc, rosmarin, unt, brânză, cașcaval etc. Conopida gratinată este o rețetă de inspirațe franțuzească, în mod normal se prepară cu sos bechamel, însă eu am adaptat-o puțin și am preparat conopidă gratinată cu telemea, smântână și ouă de țară.

Ingrediente conopidă gratinată:

  • o conopidă medie
  • 3 ouă
  • 2oo ml smântână
  • 200g telemea de oaie sau vacă
  • 100g brânză de burduf/cașcaval
  • 50 g unt
  • sare
  • piper

Instrucțiuni conopidă gratinată:

Mai întâi se spală bine conopida iar apoi se taie sau se rup buchețelele. Fiecare buchețel se mai ia o data la mână și se taie mai mărunt, pentru a se uniformiza mai bine atunci când se adaugă amestecul de ou, brânză și smântână.

Într-un bol se amestecă ouale cu smântâna și se condimentează amestecul cu sare și piper după gust. Atenție la sare, deoarece telemeaua este și ea sărată. Pentru că este o cantitate mare, eu am împărțit conopida în două părți și în fiecare parte am adăugat câte jumătate din amestecul de ou și smântână dar și jumătate de brânză.  Puteți să faceți această operație direct în tavă, se pune jumătate din cantitatea de conopidă, se amestecă împreună cu jumătate din oul, smântâna și brânza, după care se adaugă și restul de conopidă și se amestecă cu restul de ou, brânză, smântână. Pentru a avea un aspect frumos, am pus pe deasupra bucăți de brânză de burduf (sau cașcaval, mozzarella, telemea etc) si bucăți de unt. Se dă la cuptor pentru 30-35 de minute, conpida trebuie să fie pătrunsă dar ușor crocantă, nu trebuie să fie lăsată până fierbe și devine moale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *